تراکت نوعی تبلیغات تکثیری است با عمری کوتاه، جهت بیان خبر و یا آگاهی دادن یک موضوع در ”مدت زمان معلوم” با بیانی مستقیم و بدون واسطه، جهت معرفی و ترغیب مخاطب برای استفاده از خدمات و اقلام مورد نظر، به صورتی که خبر و آگهی درج شده بر روی تراکت، نوید از یک تحول، خبر مهم و یا یک جهش در فعالیت را دارا باشد.
تراکت ها غالبا با بیان تصویری و نوشتاری و بصورت چهار رنگ و فاقد پیوست میباشند. یک گالری، موسسه تجاری، فرهنگی و یا غیره، پس از انجام فعالیتهای روزمره و همیشگی، برای تغییر و تحول در روند عملکرد خود، اقدام به چاپ و تکثیر تراکت مینماید تا اعلام کند که شیوه عملکرد و فعالیت آن واحد در یک مدت زمان معلوم تغییر نموده است.
بصورت مثال: خبر از افتتاحیه موسسه جدید با گرایش به حرفه جدید و یا خبر از حراجهای فصلی در یک مدت زمان خاص و معلوم، یک رویداد و یا فراخوان شرکت در میتینگ، مسابقه، و جشنواره های هنری و یا هر رویداد دیگری که احتیاج به معرفی و آگاهی از جهش فکری و روند کاری داشته باشد.
در طراحی یک تراکت و پوستر خوب باید موارد زیر را در نظر گرفت:
۱- یقیناً بداند چه چیزی را میخواهد به مخاطبین خود انتقال دهد.
۲- کاملاً مطالب درج شده را به صورت واضح و روشن مطرح کند.
۳- بتواند مخاطب خود را ترغیب و تشویق به موضوعات تراکت کند.
۴- ارتباط صحیح و پیوستگی و هماهنگی بین تصاویر و متن برقرار باشد.
۵- اولین نگاه مخاطب به تراکت، او را وادار به پیگیری و جهت پذیری انتخاب او در خبر تراکت کند.
۶- مطالب مندرج در تراکت باید کاملاً صادقانه و بدون هیچ نوع دروغ پردازی باشد.
ویژگی های پوستر و تراکت:
از ویژگی های تراکت میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
۱- تراکت ارزانترین شکل تبلیغات است.
۲- به راحتی با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند.
۳- بدلیل توزیع مستقیم آن، طیف گستردهای از افراد جامعه می توانند از آن استفاده کنند.
۴- قابل حمل بوده و میتوان آن را در فرمت های مناسب مطالعه و بررسی کرد.
۵- ابعاد استاندارد کاغذ آن طور انتخاب شده است که در چاپ و تکثیر اسراف نمیشود.
تعرفهی طراحی پوستر و تراکت:
– طراحی پوستر (بدون عکاسی و لابراتوار و اسکن تصاویر): 350 هزار تومان
مدت زمان طراحی پوستر و تراکت:
– حداکثر هفت روز کاری