ست اوراق اداری

اوراق و ست اداری به مجموعه اسنادی از قبیل سربرگ، کارت ویزیت، انواع پاکت نامه و… اطلاق می‌شود. در کنار آن‌ها، مواردی همچون کاغذ یادداشت، اوراق مالی و اداری (مانند فاکتور، قبض، کاردکس و فرم های داخلیکارت های پرسنلی، لیبل و … می‌توانند جایگاه داشته باشند.

اوراق اداری عموما دارای اطلاعاتی مهم و ماندگار همراه با مطالبی کاربردی و تحلیلی هستند که در قالبی شکیل، روشنفکرانه و گرافیکی ساده اما معقول چاپ و منتشر می‌شوند. نکته‌ای که در تعیین قطع اوراق موثر است، قطع کاغذهای استاندارد موجود در بازار است. برای استفاده بهینه از کاغذ و نداشتن دور ریز، کوشش می‌شود تا از امکانات کاغذهای موجود حداکثر بهره‌برداری بشود. این موضوع در همه جهان رعایت می‌شود مگر در بسیار استثنایی که صاحب آن علاقمند است قطع کاملا ویژه و منحصر به فرد باشد. بابت آن هزینه‌ی بیشتری نیز می‌پردازد.

نکته‌ی پر اهمیت در طراحیِ ست اوراق اداری، ضرورت هماهنگی بصری در تمامی محصولات آن است. به عبارت دیگر یک هویت مشخص باید در میان سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه، کارت پرسنلی و … موجود باشد.

 

مشخصات یک ست اداری خوب عبارتند از:

۱- جذابیت (در بین طرح ها، رنگ ها، نوشته ها، سریعا خودنمایی کند.)

۲- مطالب آن خوانا و سریع الانتقال باشد.

۳- موضوع آن به سادگی فهمیده شود.

۴- عنوان یا تیتر آن جاذبه لازم را برای پیگیری دیگر اطلاعات داشته باشد.

 

 

سربرگ یا سرنامه:

عبارت است از: برگه ای که متن نامه در آن نوشته شده و جهت ارسال پیامی یا برای درخواست و.. برای برقراری ارتباط با موسسات و ارگان‌های دیگر می باشد.

در یک سربرگ خوب باید طراحی به گونه‌ای باشد که همه موارد لازم از جمله نام شرکت، حیطه فعالیت به صورت کلی، تاریخ، شماره پیوست و آدرس و شماره تلفن و فکس و هم چنین ایمیل گنجانده شود. همچنین عناصر بصری تزئینی دیگر. بطور معمول محل قرارگیری آرم و عنوان در بالای سربرگ پیش بینی می‌شود، این مورد به ویژه در سربرگ های ادارات دولتی بعنوان یک اصل رعایت می‌شود. اگر چه در سایر موارد طراح می‌تواند با توجه به روحیه و محدوده‌ی فعالیت سفارش دهنده، مکان مناسب برای قرار گرفتن آرم و عنوان را تعیین کند.

قطع A5 پس از قطع A4 در اولویت طراحی قرار دارد. معمولاً این قطع برای مکاتبات داخلی و یا متن های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پاکت نامه:

بسته‌ای که سربرگ در آن قرار می‌گیرد و اینکه چگونه از نظر زیبایی طراحی شود و اینکه نامه قرار است به چه شکل در آن گنجانده شود. همه و همه بستگی به ایده و ذوق و سلیقه طراح آن دارد. در واقع پاکت نامه محافظ متن و محتوای نامه می‌باشد. یک طرف از چهار طرف پاکت نامه اغلب چسب دار هستند که با اندکی مرطوب کردن، چسب خاصیت چسبندگی پیدا کرده و به سطح می‌چسبد. این هم دلیل به آن است که تا گیرنده از بازنشدن آن مطمئن شود و به عبارتی می تواند محافظ نامه های محرمانه شود، هم اینکه محافظت از خود نامه که از پاکت بیرون نرود و نیز تمیز بودن نامه تا رسیدن به مقصد که در خوانایی و رسایی پیام تاثیر دارد.

ابعاد پاکت نامه معمولاً متناسب با ابعاد سربرگ (A4) تعیین می‌شود. بهتر است ابعاد پاکت مورد نظر در حالت بسته شده، یک سوم ابعاد سربرگ به اضافه ی شش میلیمتر (پهنا و بلندا) باشد.

پاکت نامه نیز دارای نشانه و عنوان است و درج نشانی بر روی آن الزامی است. نیمه ی بالا و سمت راست پاکت جهت الصاق تمبر و انجام عملیات پستی است که خالی نگهداشتن آن از اطلاعات نوشتاری ضروری است.

 

کارت ویزیت:

کارتی در ابعاد استاندارد ۵×۹ سانتیمتر است که بر روی مقوا با گراماژ گوناگون ارائه می‌شود. کارت ویزیت در حقیقت نخستین مانور تبلیغاتی برای یک موضوع است. (بویژه برای اشخاص حقیقی) عناصر بصری که بطور معمول در کارت ویزیت قابلیت حضور دارند عبارتند از: نشانه و عنوان، مختصری از محدوده فعالیت و نشانی. افقی یا عمودی بودن کارت ویزیت بستگی به چگونگی تصاویر و نوشتار آن دارد.

 

 

تعرفه‌ی طراحی ست اداری اختصاصی:

– هزینه‌ی طراحی یک ست استاندارد اداری شامل کاغذ یادداشت، پاکت A4 ، سربرگ A4 ، سربرگ A5 ، یک کارت ویزیت : .۴۵۰ هزار تومان

– طراحی تکی هر مورد مثل کاغذ یادداشت، سربرگ و.. : ۱۵۰ هزار تومان

– طراحی اوراق متفرقه اداری نظیر اسناد حسابداری، قبض‌های رسید و صورت‌حساب ها، پیش فاکتور‌ و …) هر مورد: ۱۰۰ هزار تومان

– طراحی اوراق بهادار، اوراق سهام، سند مالکیت، دیپلم افتخار، کارت ضمانت، گارانتی هر مورد: ۱۵۰ هزار تومان

– برای بازسازی اوراق اداری به هر زبان دیگر، بر اساس طرح اصلی، ۳۰ درصد به قیمت پایه اضافه می‌شود.

– هزینه طراحی تیغ و برش های خاص برای یک مجموعه اوراق اداری، جداگانه محاسبه می‌شود.

 

مدت زمان طراحی ست اداری اختصاصی:

– مدت زمان طراحی ست اداری کامل، حداکثر ۱۲ روز کاری می باشد.